پاراوان یا جدا کننده فضا چیست
نوشته شده توسط : امید عدلی

 

پاراوان یا جدا کننده فضا چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

 

پاراوان یا جداکننده فضا در اصل یک کلمه فرانسوی (paravent) می‌باشد، که در ایران با نام پارتیشن هم شناخته می‌شود.

پاراوان یکی از عناصر اصلی است که برای تفکیک موقت فضاها از یکدیگر استفاده می‌شود. گاهی نیاز است با توجه به نیازهای متعدد در محل زندگی و یا محل کارمان، تقسیم‌بندی بیشتری در فضاهای داخلی انجام دهیم. به‌علاوه، با توجه به اهمیت بحث حریم‌ها در معماری، در بسیاری از موارد لازم است از پارتیشن برای جداسازی فضاها استفاده کنیم.

این محصول علاوه بر کارکرد اصلی خود یعنی تفکیک فضاها، چنانچه از منظر زیبایی‌شناسی نیز مورد توجه قرار گیرد، می‌تواند تأثیر چشمگیری در بهبود کیفیت فضا داشته باشد. یکی از مواردی که هنگام انتخاب پاراوان میبایست مورد توجه قرار گیرد، نوع مبلمان (مدرن، سنتی، و …) است. این دیوارهای متحرک این فرصت را به وجود می‌آورند تا دکوراسیون را به صورت موقت و حتی دائم تغییر دهیم. طرح، رنگ، و جنس این محصول از جمله عواملی هستند که به زیباتر شدن محیط کمک می‌کنند.

طرح‌ و رنگ‌های متنوع، استحکام و ماندگاری  pvc و mdf، آن‌ها را به گزینه‌ مناسبی برای ساخت پاراوان تبدیل می‌کند. این دو متریال به راحتی قابل تمیز کردن بوده و بدون نیاز به شستشو می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

پاراوان و کاربرد های آن

کاربردهای پاراوان چیست؟

پاراوان برای مقاصد گوناگونی در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه مهم‌ترین کاربرد آن تفکیک فضا می‌باشد، اما برای حفظ حریم خصوصی(محرمیت)، و هم‌چنین برای تفکیک قسمتی از فضای بیرونی از محیط داخل خانه نیز، از آن استفاده می‌شود.

مسأله حریم خصوصی از دیرباز در معماری سنتی ایران مطرح بوده، به نحوی که در بدو ورود به خانه، فضایی هشت ضلعی با نام هشتی ایجاد می‌کردند، تا حریم خصوصی محیط داخلی خانه حفظ شود. از پارتیشن می‌توان برای پوشاندن قسمت‌های خصوصی اماکن، مانند سرویس بهداشتی، حمام و … استفاده کرد. به همین دلیل، این محصول یکی از پر طرفدارترین محصولات برای تقسیم بندی محیط به صورت متحرک است، و به حفظ حریم خصوصی کمک می‌کند.

به طور کلی از پارتیشن برای کاربردهای زیر استفاده می‌شود:

– محدود کردن فضای ورودی
– تقسیم بندی فضای هال و پذیرایی از یکدیگر
– جداسازی پذیرایی از غذاخوری
– پوشاندن قسمت های قناس
– فضاسازی اتاق کار یا فضای تعویض لباس در اتاق خواب‌های بزرگ

مجموعه ما با توجه به نیازهای شما عزیزان، طرح‌های متفاوتی برای پاراوان ارائه می‌دهد، و شما می‌توانید متناسب با نیاز طراحی، دکوراسیون محیط، و بسته به سلیقه خود، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

استفاده از پاراوان در نشیمن





:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: